ساندویچ پانل ها از جمله مصالح ساختمانی جدیدی هستند که ساختار و ظاهر جدید و در عین حال شیک و زیبایی دارند که به طور گسترده ای از آنها برای ساختان سازی استفاده میشود. حال شاید برخی این سوال در ذهنشان نقش ببندد که آیا ساندویچ پانل در صنعت ساختمان سازی ایمن است؟ برای پاسخ به این‌ سوال اگر که از تجربه استفاده از این محصولات که سالیان سال است استفاده میشوند فاکتور بگیریم ( که نشان می دهد آنها محصولات قابل اعتمادی برای ساختمان سازی هستند)، باید گفت که ساندویچ پانل ها نه تنها مصالحی محکم و مقاوم برای این کار هستند، بلکه غالبا با خصوصیات ویژه ای چون ضد حریق بودن، عایق صدا و رطوبت، ضد باکتری و مقاوم در برابر خوردگی و بسیاری از این دست از خصوصیات تولید میگردند.

همچنین ساندویچ پانل ها با وجود اینکه ساختار طراحی ساده ای دارند و متشکل از یک فوم عایق در میان دو لایه ورق هستند، اما به لحاظ کیفیت و ایمنی به نسبت مصالح ساختمانی سنتی نه تنها پایینتر نیستند، بلکه عملکرد بهتری هم دارند. از اینرو امروز بسیاری از ساختمان ها و سازه ها از ساندویچ پانل ها ساخته میشوند. در حقیقت ساندویچ پانل یک ساختار چند لایه دارد که اساس آن یک هسته لایه عایق است. این لایه عایق میتواند از پشم معدنی یا فوم پلی استایرن اکسترود شده و حتی پشم شیشه یا فوم پلی اورتان و... باشد که هر یک خصوصیات ایمنی ویژه ای به این محصول میبخشند. مثلا پشم معدنی از مواد طبیعی ساخته شده است که نمی سوزد و آفات و قارچ ها در آن نفوذ نمیکنند.

همینطور در دو طرف هر یک از این فوم های عایق ساندویچ پانل ها از یک لایه براق یا مات از مواد مختلف پوشیده شده است که معمولا از فلزاتی چون گلوانیزه، آلوزینک یا آلومینیوم هستند و در برابر پوسیدگی و خوردگی یا رطوبت و... مقاوم هستند. از ساندویچ پانل های ساخته شده از ورق های فلزی در ساخت منازل و سقف ها استفاده میشود که بسیار بادوام و سبک هستند. همچنین تمام اعضای سازه با پیچ های سر مته دار به هم چسبانده شده و با اسپری پلی اورتان درزگیری میشوند. این فرآیند ساخت، سازه محکم و مقاومی می سازد که به لحاظ ایمنی عملکرد بسیار بهتری از سازه های ساخته شده با مصالح سنتی دارند. در واقع میتوان گفت که این یک طراحی قوی و قابل اعتماد است.

 
 


ساندویچ پانل در صنعت ساختمان سازی

 

امروز از ساندویچ پانل ها برای ساخت سقف و دیوار سازه های صنعتی یا خانگی استفاده میشود و به لحاظ ایمنی از بهترین و مطمئن ترین مصالح ساختمانی هستند. همینطور فناوری ارائه شده در ساندویچ پانل ها که با مواد و متریال های مختلف عرضه میشوند، به شما این امکان را می دهد تا تقریبا در هر شرایط آب و هوایی خانه بسازید. وزن سبک و سرعت بالای نصب آنها نیز باعث کاهش هزینه های ساخت میگردد. به علاوه اصولا ورق های دو طرف ساندویچ پانل ها دارای یک پوشش پلیمری است که باعث میشود تا فلز آن از تاثیرات منفی مختلف محیطی محافظت شود.

همچنین اگر سازنده ساندویچ پانل ها از فناوری های برتر و استاندارد ایجاد مصالح ساختمانی پیروی نکند، لایه های بیرونی می توانند آسیب پذیر باشند و ایمنی خود را از دست بدهند و مثلا از عایق جدا شوند. بنابراین توصیه میشود ساندویچ پانل ها را از شرکت های معتبر خریداری کنید. با اینحال همین ساختار و ایمنی ساندویچ پانل ها است که آنها را تبدیل به مصالح ساختمانی محبوبی کرده است و در حال حاضر از آنهادر صنعت ساختمان سازی اعم از برای پوشش دیوار و سقف یا سایر عناصر سازه ای ساختمان استفاده میشود.