شهرک صنعتی دماوند

شهرک صنعتی (به انگلیسی: Industrial Estate یا Industrial park) به شهرکی در فاصله حداقل ۲۰ کیلومتری از شهر اصلی گفته می‌شود که فقط شامل تعدادی کارخانه و کارگاه تولیدی می‌شود. مانند: شهرک صنعتی دماوند

شهرک صنعتی دماوند منطقه‌ای است که به منظور توسعه صنعتی و متمرکزشدن تولیدات صنعتی در نظر گرفته شده است. هدف از ایجاد خرید و فروش سوله در شهرک صنعتی دماوند، توسعه صنعتی کشور در خارج از مناطق شهری است تا تاثیرات منفی بار صنعتی بر ساکنین شهری را به حداقل رسانده، آلایندگی را کم کرده و با دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل، کمترین بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین به بار آورد.

مشاور املاک صنعتی شهرک صنعتی دماوند

درباره شهرک صنعتی دماوند  

 دراین شهرک زمین ها به قطعات کوچک 200، 300 متری با توجه به واحد صنفی مدنظر تقسیم می شوند و علاوه بر فعالیت صنوف آلاینده و مزاحم، مشاغل کارگاهی، خدماتی، تولیدی و واحدهای تولید گل و گیاه و ... نیز مستقر می شوند.

واحدهای صنعتی در این شهرک به واحدهای فعال، نیمه فعال، راکد و واحدهایی که باید برچیده شوند و قابلیت احیا ندارند تقسیم شده است

شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، از جنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از 2 بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.

تاریخ: 1376.4.24

‌وزارت صنایع ـ وزارت مسکن و شهرسازی

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1376.4.18 بنا به پیشنهاد شماره 101811 مورخ 1376.2.14 وزارت صنایع و به استناد اصل یکصد و بیست‌و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،تصویب ‌نمود:

‌محدوده‌ای به طول یک (1) کیلومتر در فاصله پانزده(15) کیلومتری از تقاطع جاده تهران ـ فیروز کوه با خیابان شهید بهشتی دماوند و به عرض‌یک (1) کیلومتر در شمال جاده تهران ـ فیروز کوه ـ مطابق نقشه پیوست ـ از محدوده ممنوعه یکصد و بیست(120) کیلومتری تهران مستثناست و‌مستقر نمودن صنایع در محدوده یاد شده با رعایت سایر مقررات مجاز است.شرکت شهرکهای صنعتی ایران می‌تواند در محدوده مذکور نسبت به احداث شهرک صنعتی دماوند اقدام نماید.

مزایای استقرار صنایع در شهرک صنعتی دماوند

- عدم نیاز به دریافت مجوزهای جداگانه از ادارات مختلف

- مستثنی بودن از قانون شهرداری‌ها

- پرداخت نقد و اقساط هزینه‌های انتفاع از تاسیسات

- صدور رایگان و در اسرع وقت مجوزهای ساخت و ساز و پایان کار

- واگذاری اداره شهرک‌های صنعتی به هیأت امنای متشکل از صاحبان صنایع

- امکان اجاره یا خرید سالن‌های آماده برای تسریع در بهره برداری از واحد تولیدی

- بخشودگی قسمتی از هزینه‌های انتقاع از تاسیسات برای واحدهایی که زودتر از زمان پرداخت اقساط خود به بهره برداری می‌رسند.

- کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری به دلیل استفاده از خدمات مشترک سازماندهی شده شرکت شهرک‌های صنعتی از جمله آب، برق، تلفن، گاز و تصفیه خانه فاضلاب.

- در شعاع ۳۰ کیلومتری مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۳۰۰ هزار نفر، معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌ها فقط مشمول واحدهایی می‌شود که در شهرک‌های صنعتی مستقر می‌باشند.

 

منبع