هیچ چیز به اندازه قیمت تمام شده مصالح ساختمانی نمی تواند برای کسانی که پروژه ساخت سازه یا ساختمانی را بر عهده دارند متقاعد به استفاده از آنها نماید.

بخصوص مصالح ساختمانی نوین و جدیدی چون ساندویچ پانل ها که به جهت قیمت های مقرون به صرفه و اقتصادی شان و همچنین سرعت بالای نصب و اجرا ساندویچ پانل ، امروز بسیار مورد توجه و استفاده قرار می گیرند. قیمت ساندویچ پانل قطعا یکی از عواملی است که خریداران مصالح ساختمانی را به سمت این متریال جدید جذب کرده است.

ساختار ساندویچ پانل

البته ساختار ساده ساندویچ پانل که از دو ورق و یک هسته میانی تشکیل یافته اند باعث این قیمت مناسب آنها گشته است. ورق ها معمولا از جنس گالوانیزه، آلومینیوم، آلوزینک و هسته میانی که عایقی از جنس پلی اورتان یا پلی استایرن است. در واقع ساندویچ پانل ها ترکیبی از ۳ بخش ساده هستند که قابلیت های بسیار زیادی به نسبت مصالح ساختمانی سنتی ارائه می نمایند و در عین حال قیمت ارزانی دارند.

با اینحال نکته ای که وجود دارد اینکه بهترین قیمت خرید ساندویچ پانل کدام است؟ یا اصلا قیمت ساندویچ پانل چگونه تعیین می شود و چه فاکتورهایی در قیمت آنها تاثیرگذار است؟

در جواب باید به این نکته اذعان داشت که مجموعه ای از عوامل در قیمت خرید ساندویچ پانل دخیل هستند که با توجه به آنها می توان به بهترین قیمت خرید ساندویچ پانل دست یافت. مثلا نوع ساندویچ پانل که سقفی یا دیواری باشد، جنس ورق آن، ضخامت ورق ها، نوع عایق میانی ورق ها، رنگ ورق ها، ضخامت و دانسیته عایق، عرض ساندویچ پانل و حتی شرکت سازنده آن می تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت ساندویچ پانل داشته باشد.

قیمت خرید ساندویچ  پانل سقفی و دیواری 

اما آنچه مسلم به نظر می رسد اینکه در هر شرایطی ساخت سازه و ساختمان با استفاده از ساندویچ پانل ها بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر از ساخت آنها با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی در می آید.

مثلا به طور میانگین برای ساندویچ پانل دیواری یا سقفی در زمان نگارش این مقاله در کمترین عرض آن که ۱۰۰ سانتیمتر است با ضخامت ۴ سانتیمتر از نوع ورق آلوزینک چیزی حدود ۴۸۰ هزار تومان و در بالاترین عرض آن ۱۱۶ سانتیمتر با ضخامت ۱۵ سانتیمتر از نوع ورق آلوزینک چیزی در حدود ۸۰۰ هزار تومان می پردازید.

حال اگر همین متراژ بنا را با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی در نظر بگیرید قطعا با هزینه هایی به مراتب بیشتر مواجه خواهید بود. البته این پایین بودن قیمت خرید ساندویچ پانل صرفا کاهش هزینه ها در قیمت تمام شده نیست بلکه با کاهش روند زمان ساخت در زمان شما نیز صرفه جویی می کند.